top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverEase with elise

Hoe blijf je in balans als de wereld om je heen in brand staat?

Bijgewerkt op: 4 feb. 2022

Soms lijkt wel het alsof al het leed in de wereld tegelijkertijd komt. Nieuws over branden, oorlog, schietpartijen en geweld komt als een golf over je heen. Het is nieuws dat je raakt. Of misschien blijft het niet alleen bij nieuws maar heb je er zelf mee te maken. En dan komt ook het besef dat er nog zoveel meer leed is dat niet in de media verschijnt. Machteloosheid, omdat je er zo weinig aan kunt doen.


Het is niet vreemd dat je soms overweldigd wordt door alles wat er gaande is op dit moment. Zeker als je (hoog)sensitief bent, kun je flink geraakt worden door leed van anderen en laat het je moeilijk weer los.


Hoe haal je de aandacht dan weer terug naar jezelf? Misschien overvalt de gedachte je: hoe kan ik gelukkig zijn als er zoveel leed is in de wereld? Mag je jezelf toestaan om de dingen te doen die goed voor je zijn - ervan uitgaande dat dat dingen zijn die anderen niet schaden - , óók als nog lang niet alle ellende in de wereld is opgelost?


"I survive because the fire inside me burned brigther than the fire around me".

Doorvoelen


Vaak hoor ik de vraag: hoe kan ik me afsluiten voor ellende, leed of energie van anderen? Wat mij betreft is afsluiten - áls het je al lukt - niet de beste oplossing. Daarmee kun je jezelf ongevoeliger maken, minder in contact met anderen, maar ook met jezelf. Het klinkt misschien averechts, maar om minder door iets van je stuk te raken is het juist belangrijk dat je kan doorvoelen wat er gebeurt.


Wat maakt dat het je zo raakt? Wat gebeurt er precies? Waar voel je dat in je lichaam? Door er bewust aandacht aan te geven, kan het weer stromen. In plaats van jezelf afsluiten voor invloeden van buitenaf, probeer je sensaties, ervaringen, emoties en gedachten te observeren. Door observator te zijn en dat vaker te oefenen, ga je merken dat je gevoelens hébt maar ze niet bént. Zo geef je er ruimte aan, maar verdrink je er niet volledig in.


Hoe blijf je in balans als HSP

Energie terughalen naar jezelf


Maak je eigen vuur van binnen sterker dan dat om je heen. Op momenten dat je overweldigd bent kan het heel lastig zijn om dingen te doen die je goed voor je zijn. Als je vaker bewust aandacht besteedt aan zelfzorgrituelen, is het makkelijker om erop terug te vallen op momenten dat je extra energie nodig hebt.


Het zijn de bekende dingen: goed slapen, goede voeding, opladen in de natuur, met vrienden of familie afspreken, een goed boek lezen, bewegen. Focussen op de mooie dingen op aarde, de goede ontwikkelingen. Minder tijd online en op socials doorbrengen (vooral als het nieuws is gericht op nog meer ellende). Wat belangrijk is bij zelfzorg, is dat je gaat ontdekken wat voor jou werkt. Dat kan er op verschillende momenten anders uit zien. En ook belangrijk om jezelf toe te staan om goed voor jezelf te zorgen.


Jezelf toestaan geluk te ervaren


Als je eerlijk bent, sta jij jezelf dan toe om echt geluk te ervaren? Of 'mag' dat eigenlijk niet, omdat er nog zoveel leed is en jij voor je gevoel geen bijdrage levert aan de oplossing... Geluk is volgens de boeddhistische psychologie één van de universele verlangens van mensen. Deep down wil iedereen gelukkig zijn. En mág je dat ook zijn. Sterker nog, door jouw eigen energie te verhogen, goed in je vel te zitten, kun je juist een betere bijdrage leveren aan de wereld - mocht je dat willen. Je kunt mensen inspireren, helpen, ondersteunen. ​ Je bent dan ook beter in staat om de dingen te doen die wel binnen jouw bereik liggen om er te zijn voor anderen. Dus, lets do this together!


 

Welkom bij Ease with elise. In mijn coachpraktijk begeleid ik (hoogsensitieve) mensen naar een leven met meer plezier en energie. Meer weten? Kijk of ik iets voor je kan betekenen.

123 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page